بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی دانش آموزان دختر رشته ریاضی فیزیک پایه سوم دبیرستان های شهر تهران

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 وزارت امور خارجه

3 انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی دانش آموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های شهر تهران می باشد. برای دستیابی، این هدف 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از دانش‌آموزان دختر رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان‌ شهر تهران که با روش نمونه‌گیری خوشه ای از میان کلیه‌ی دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بوده اندانتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون روابط بین فردی دادخواه و هریسوکا (1999)و مقیاس فوبی اجتماعی کانور می‌باشند. برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی در طول 12 جلسه (هفته ای یک جلسه) طبق برنامه آموزشی یونیسف بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. در حالی که گروه کنترل برنامه عادی زندگی خود را طی می کردند و هیچ آموزشی دریافت نکردند. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین میانگین نمرات اضطراب اجتماعی و روابط بین فردی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده شد(.../.p=) بدین معنی که آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی در گروه آزمایش به طور معنی داری مؤثر بوده است. این یافته ها بیانگر آن است که برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی می تواند در کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the effect of communication skills training by reducing social anxiety and improving the interpersonal relationships of female students in the field of mathematics/physics of junior high school in Tehran

نویسندگان [English]

  • kowsar simiarian 1
  • ghasem simyarian 2
  • masoumeh tadris tabrizi 3
چکیده [English]

The purpose of this study was assessing the effect of communication skills training by reducing social anxiety and improving the interpersonal relationships of Third grade female students in mathematical physics in Tehran. To achieve this goal, thirty (30) female students (15 cases and 15 controls) from junior high school in Tehran in the field of mathematics/physics by using the cluster sampling method from all female student high school who were studying in the academic year 89-88 were selected. The present research considered the pre-test/post-test as a control group. The instrument used in this study includes tests of interpersonal relationships Dadkhah and Hrysvka (1999) and Connor was the Social Phobia Scale. The educational program on communication skills during the 12 sessions (one session per week) was conducted basis on UNICEF educational program for the experimental group. The control group did not receive any training while they were living their routine life. The research hypothesis was to use the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) for the present study. The results showed that the difference between social anxiety and interpersonal relationships were significant differences between experimental and control groups (P =000/0). This means that communication skills training for reducing the social anxiety and improving the interpersonal relationships in the experimental group were significantly more effective. These findings indicated that communication skills training programs could be effective in reducing social anxiety and improving interpersonal relationships.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety
  • Interpersonal Relationships
  • Communication Skills