بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر ارتقا و بهبود سبک های تصمیم گیری والدین کودکان کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر سبک های تصمیم گیری در والدین کودکان کم توان ذهنی بوده است .که بدین منظور60 نفر از والدین کودکان کم توان ذهنی کل شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر یک به تعداد 30 نفر) تقسیم شدند. طرح مورد استفاده ،طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. گروه آزمایش به مدت هفت جلسه تحت آموزش مهارت حل مساله قرار گرفتند و از پرسشنامه سبک های تصمیم گیری عمومی اسکات و بروس به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. در پایان داده های به دست آمده به کمک آزمون کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان دادکه آموزش مهارت حل مسأله بر سبک تصمیم گیری عقلایی،شهودی،وابستگی و آنی والدین کودکان کم توان ذهنی اثر گذار میباشد.اما آموزش مهارت حل مسأله بر سبک تصمیم گیری اجتنابی والدین کودکان کم توان ذهنی اثر گذار نیست.در نهایت میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله بر برخی از سبک های تصمیم گیری والدین کودکان کم توان ذهنی اثر گذار میباشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the effect of training problem solving skills for improving decision making styles in parents of mentally retarded childern

چکیده [English]

The aim of this study is investigation the effectiveness of the training problem solving skills over decision making styles in parents of mentally retarded children.For this reason 60 persons of parents with mentally retarded children all of city of Tehran choose by available sampling and divided accidentally in experimental and control group(any group to 30 persons).The research design, was pre test and post test semi examination design with control group.The experimental group trained for 7 sessions under problem solving skills train and used of general decision making questionnaire of Scot and Bruce as the examination tool.In finally the used data analyzed by covariance test and the results showed that training problem solving skills is effective on rational, intuitive,dependency,and immediate decision making styles of parents with mentally retarded children.However,problem solving skills training is not effective on avoidant decision making styles of parents with mentally retarded children.It was concluded that problem solving skills training is effective on some decision making styles of parents of mentally retarded children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: problem-solving skill
  • Mentally Retarded Children
  • parents’ styles of decision making -