رابطه نگرش به زمان با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا

2 فارغ التحصیل روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی نگرش به زمان و ابعاد شش گانه آن(گذشته نگر مثبت و منفی، حال نگر مثبت و منفی، و آینده نگر مثبت و منفی) با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع پیمایشی است که برای انجام آن از پرسشنامه سود برده شده است. جامعه آماری پژوهش همه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرهمدان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه پژوهش 1200 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر همدان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه نگرش به زمان میللو و وورل و فرم 42 سوالی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و همکاران می باشد.
یافته ها: جهت تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است. یافته ها نشان داد که دانش آموزان بیشتر آینده نگر مثبت هستند و بطور کلی بیشتر نگرش های مثبت نشان می دهند تا منفی. همچنین مشخص شد بین بهزیستی روانشناختی با نگرش به زمان و بین پیشرفت تحصیلی با نگرش به زمان ارتباط معناداری وجود دارد.
بحث ونتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان گفت که نگرش دانش آموزان به زمان می تواند پیش بینی کننده خوبی برای بهزیستی روانشناختی آنان و پیش بینی کننده ی ضعیف وضعیت تحصیلی آنان باشد. بنابراین با رشد و بهبود نگرش های مثبت در دانش آموزان می توان انتظار افزایش بهزیستی روانی آنان را داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Time Attitude, Psychological Well-Being, and Scholastic Achievement in Students

نویسنده [English]

  • Khosro Rashid 1
چکیده [English]

Aim: This study aimed at studying the relationship between time attitude and it’s sub-scales(past positive and negative, present positive and negative, and future positive and negative)with psychological well-being and scholastic motivation in a group of students.
Method: It was a survey study which some questionnaires were used. The total population was all of Hamedan high school students in 2012-2013 scholastic year. Research sample was 1200 high school girls and boys which were selected by using multilevel cluster sampling method. The instruments were Mello and Worrell’s Time Attitude Scale and Ryff’s 42-items Psychological Well-Being questionnaire.
Results: For analyzing the data correlation coefficient and multivariate analysis variance were used. The findings show that students have more future positive attitudes, and are more positive than negative, in general. Moreover, the results show that there are meaningful relationships between time attitude and psychological well-being and scholastic achievement.
Discussion: According to the findings, their student’s time attitude can predict moderately their psychological well-being and weakly their scholastic achievement. However, by increasing student’s positive time attitudes developing the level of their mental well-being could be anticipated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "time attitude"
  • "mental well-being"
  • "scholastic achievement"