دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201The relationship of Text Anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies with Academic Performance Among Payam Noor University Studentsرابطه اضطراب امتحان و آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور1412278FAنوشیندرخشانلیلاتیموریJournal Article20150830The aim of present study was to identify the relationship of text anxiety and metacognitive awareness of reading strategies with academic performance among Noor University students. To this end, 200 students PNU were selected at randomly using stratified sampling. Data were collected by using The Text anxiety and The Metacognitive awareness of reading strategies in this research. The students’ total mean was used as academic performance. The Pearson correlation and The Stepwise multiple regression analysis were employed to analyze data. The results showed that text anxiety had negative and significant relation with academic performance. The Metacognitive awareness had positive and significant relation with the academic performance. The Text anxiety and the Metacognitive awareness anticipated 40/5% of academic performance variance together. The Metacognitive awareness could anticipate 39/2% of academic performance variance alone. The Support Reading Strategies and the Global reading Strategies components could anticipate 40% of academic performance variance together. The Problem-Solving Strategies component was eliminated from the model because of the inability to predict. The Support Reading Strategies component could anticipate 36% of academic performance variance alone.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب امتحان و آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور میانه بود. نمونه 200 نفری از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور میانه از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب امتحان و پرسشنامه آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن استفاده شد. معدل کل دانشجویان نیز بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، اضطراب امتحان و آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن 5/40 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی و آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن بهتنهایی میتواند 2/39 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. درنهایت مشخص شد که مؤلفههای راهبرد حمایت خواندن و راهبرد کلی خواندن میتوانند 40 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند و راهبرد حل مسئله به علت عدم توانایی پیشبینی از مدل حذف شده است. مؤلفه راهبرد حمایت خواندن بهتنهایی 36 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2278_53f35cb521e8ca44aa8369bb781f2085.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201Psychometric Properties of Kutcher Adole Csent’s Depression Scaleویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی کوتچر در دانشآموزان28152279FAمجتبیحبیبیالههحامدی نیافاطمهعسگری نژادحبیبهخلقیJournal Article20150903The purpose of the present study was to investigate primary psychometric properties of the Kutcher adolescents depression (11 KADS) scale in adolescents between the age of 11 and 19, using factor analysis. A sample of 400 students -200 males –was selected through cluster sampling from amongst high – and middle school students in Tehran. In order to measure the divergent/ convergent validity, at the same time with RADS adolescent depression, Children Depression Inventory, children’s hopelssness and adolescent’s sef –efficacy scale were distributed. To measter the first –time analysis of confirmatory factor structure of the Kutcher adolescents depression scale, the WLS metod was utilized, while for evaluating the adequacy of the model the following indices were used: (RMR, RMSEA, CFI, IGFI, GFI,…) the factor stracture of the Kutcher adolescent’s depression conscale was affirmed using confirmatory factor analysis. An analysis of correlation coefficients revealed that the Kutcher adolescent’s depression scale had a meaningful positive relation with the RADS adolescent depression, Children Depression Inventory, children’s hopelessness and a meaningful negative relation with the scale of self-efficacy, which indicates a convergent and divergent for KADS. The first-time factor structure of the scale of Kutcher adolescents’ depression scale showed a better validity with the displayed data. The confirmatory factor structure and validity of the scale of Kutcher adolescent’s depression scale were relatively acceptable for research purposes and clinical diagnosis.هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی کوتچر نوجوانان (فرم 11 سؤالی) با بهکارگیری تحلیل عاملی تأییدی بود. حجم نمونه موردنظر شامل 400 دانشآموز مقطع راهنمایی و دبیرستان که 200 نفر از آنها دختر و 200 نفر پسر بودند و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر تهران انتخاب شد. برای محاسبه روایی همگرا و واگرا همزمان با اجرای مقیاس، از ابزارهای افسردگی نوجوانان رادز، مقیاس افسردگی کودکان، مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان و مقیاس خودکارآمدی استفاده شد. جهت بررسی ساختار عاملی تأییدی مرتبه اول مقیاس افسردگی کودکان و نوجوانان کوتچر از روش برآورد کمترین مقدار مجذورات وزندار (WLS) و برای ارزیابی کفایت برازش مدل با دادهها از شاخصهای RMR، RMSEA، CFI، AGFI، GFI، <sup>2</sup>c، /df<sup>2</sup>c و <sup>2</sup>Dc استفاده گردید. ساختار عاملی مقیاس افسردگی کوتچر نوجوانان با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که مقیاس افسردگی کوتچر نوجوانان با مقیاسهای افسردگی رادز، افسردگی کودکان و ناامیدی کودکان و نوجوانان رابطه مثبت معنادار و با مقیاس خودکارآمدی نوجوانان رابطه منفی معنادار دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا و روایی واگرای این ابزار میباشد. ساختار عاملی مرتبه اول مقیاس افسردگی کوتچر نوجوانان برازش بهتری با دادههای مشاهده شده نشان داد. ساختار عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس افسردگی کوتچر نوجوانان برای کاربردهای پژوهشی و بالینی در حد قابل قبول میباشد.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2279_14cd75873c51487e1aaa24139805c99b.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201Causual Relationship of Achievement Goals and Religious Attitudes with Tendency Cheating by Academic Performanceرابطه علّی نگرشهای مذهبی و اهداف پیشرفت با گرایش به تقلب در امتحان از طریق میانجیگری عملکرد تحصیلی38292280FAکریمسواریمحمدرضابرناJournal Article20141203In the present study, causal relationship of achievement goals and religious attitudes with tendency to cheating by academic performance. All male and female students of Azad University in Ahvaz were statistical community. 280 people were selected through multi stage random sampling. To collect data achievement goals of the Sevari (1391), religious attitudes of Erwin (1377), tend to cheating of Sevari (1391) and academic average were used. The results of the analysis showed that there was negative correlation between master goals, religious attitudes and academic performance with tendency to cheating. There was positive correlation between master goals with academic performance. There was positive correlation between performance goals with tendency to cheating. Also, There was positive correlation between master goals with tendency to cheating by academic performance. Tendency to cheating was predicted by religious attitudes, mastery goals and academic performance.تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه علّی نگرشهای مذهبی و اهداف تبحری، اهداف عملکردی با گرایش به تقلب در امتحان از طریق میانجیگری عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت. کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اهواز در سال 1392 جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آنها 280 نفر بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهداف پیشرفت سواری (1392)، دینداری آرین (1377)، گرایش به تقلب در امتحان سواری (1391) و معدل تحصیلی استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد که بین نگرشهای مذهبی، اهداف تبحری و عملکرد تحصیلی با گرایش به تقلب در امتحان رابطه علّی منفی، اهداف تبحری با عملکرد تحصیلی رابطه علّی مثبت، اهداف عملکردی با گرایش به تقلب در امتحان رابطه علّی مثبت و رابطه اهداف تبحری با گرایش به تقلب در امتحان از طریق عملکرد تحصیلی معنادار است. گرایش به تقلب در امتحان از طریق نگرشهای مذهبی، اهداف تبحری و عملکرد تحصیلی قابل پیشبینی است.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2280_48d03be0c61102a7f0e086cf63cf13c2.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201The Effectiveness of the Mother -Child Relationship Education Program on Changeing Mother's Authoritarian and Permissive Parenting Stylesاثربخشی آموزش بهبود روابط مادر- کودک بر تغییر شیوههای فرزندپروری مستبدانه و آزادگذار49392281FAمحبوبهطاهریحسنیعقوبیرضاعبدیعلیمحمد زادهJournal Article20141206The aim of this study was to evaluate effectiveness of the Mother-Child Relationship Education Program on changing mother’s authoritarian and Permissive parenting styles. Research design of study was quasi-experimental pre-test and post test with the control group. For this purpose 30 mothers of primary school children between 7-10 years old in the first grade to fourth in Azarshahr - Tabriz in 2013-2014 were randomly selected by cluster sampling method and then randomly assigned to two experimental (n =15), and control (n =15) groups. Educational package was trained to experimental group parents in 10 sessions. to assess the effects of intervention, Bamrynd parenting styles questionnaire was conducted before and after training sessions for both groups. To evaluate the permanency of intervention effects two months after the intervention, in theparticipants both groups were re-assessed. The results of one-way covariance analysis showed that the intervention had significant effect on authoritarian parenting style (p>0/05). But it had not significant effect on Permissive parenting style (p>0/05). According to these findings, it could be concluded that the training was effective merely in changing authoritarian parenting styles. This effect was permanent in two months follow up.هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش بهبود روابط مادر-کودک بر تغییر شیوههای فرزندپروری مستبدانه و آزادگذار مادران میباشد. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. بدین منظور نمونهای به تعداد 30 نفر از مادران کودکان 10-7 ساله در پایه تحصیلی اول تا چهارم دوره ابتدایی سال تحصیلی 1392-1393، به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15n = ) و کنترل (15n = ) قرار گرفتند. بسته آموزشی به گروه آزمایش در ده جلسه، آموزش داده شد. بهمنظور سنجش تأثیر مداخله پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند قبل و بعد از تشکیل جلسات آموزشی بر روی گروههای کنترل و آزمایش اجرا گردید. برای ارزیابی ماندگاری تأثیر مداخله، شرکتکنندگان دو گروه مجدد مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شیوههای فرزندپروری مستبدانه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P < )؛ اما بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شیوههای فرزندپروری آزادگذار، تفاوت معناداری مشاهده نگردید (05/0P > ). با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که این آموزشها در تغییر شیوههای فرزندپروری مستبدانه مؤثر بوده است؛ این تأثیر در پیگیری دوماهه نیز پایدار بود.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2281_ce208f5dc253bc2bb546a03ad45443d8.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201The Mediating Role of Optimism on the Relationship of Individual Attachment Style with the Amount of Happiness and their Life Expectancyنقش واسطهای خوشبینی در رابطه بین سبکهای دلبستگی افراد با میزان شادکامی و امید به زندگی آنها67502282FAسامانکمریراضیهشیخ الاسلامیJournal Article20150928The aim of the present study was to investigate the mediating role of optimism on the relationship of individual attachment style with the amount of happiness and their life expectancy. Thus, among all students at Shiraz University, 220 students (108 boys and 112 girls) were selected and they were asked to complete Hazan and Shaver attachment styles inventory, Life Orientation Test (LOT), Oxford Happiness questionnaire (OHQ) and Snyder hope scale. The results of path analysis showed that secure attachment style had direct and indirect (with mediating of optimism) positive relationship with happiness and ambivalent and avoidant attachment style had direct and indirect negative relationship (with happiness). On the other hand direct path of secure and avoidant attachment style to life expectancy was not significant but when optimism was entered in to the model, it could predict life expectancy positively for secure attachment style and negatively for avoidant attachment style. Also the result of path analysis revealed that ambivalent attachment style had direct and indirect negative relationship with life expectancy. Overall attachment style and optimism explained 50% of the variance for happiness. Also in the second model attachment style and optimism explained 27 % of the variance for life expectancy. the model had acceptable fit to the data and the role of optimism confirmed as mediator in the relationship of attachment style with happiness and life expectancy.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خوشبینی در ارتباط بین سبک دلبستگی افراد با میزان شادکامی و امید به زندگی آنها انجام شد. بدین منظور از بین تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز تعداد 220 نفر (108 پسر و 112 دختر) انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک دلبستگی هازان و شیور، آزمون جهتگیری زندگی(LOT)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و مقیاس امید اسنایدر پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن با شادکامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم (با واسطهگری خوشبینی) رابطه مثبت معنادار و بین سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با شادکامی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم رابطه منفی معناداری وجود داشت. از طرفی دیگر مسیر مستقیم سبک دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی امید به زندگی معنادار نبود اما زمانی که متغیر خوشبینی وارد مدل شد سبک دلبستگی ایمن به صورت مثبت و ناایمن اجتنابی به صورت منفی از طریق خوشبینی توانستند امید به زندگی را پیشبینی کنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا بهطور مستقیم و غیرمستقیم با امید به زندگی رابطه منفی معناداری داشت. در مجموع 50 درصد از تغییرات شادکامی توسط سبکهای دلبستگی و خوشبینی پیشبینی شد. همچنین در مدل دوم 27 درصد از تغییرات امید به زندگی توسط سبکهای دلبستگی و خوشبینی پیشبینی شد. در واقع مدلهای پژوهش برازش قابل قبولی با دادهها داشتند و نقش واسطهای خوشبینی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی با شادکامی و امید به زندگی را تأیید کردند.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2282_4ff4a9c137ca52739c5968c43a0468c2.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201Effectiveness of Group Cognitive Behavior Therapy Education on Social Competence and Happiness of High School Female Studentsاثربخشی گروهدرمانی شناختی– رفتاری بر کفایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان79682283FAمحسنگل محمدیانزهرهفربدJournal Article20150331The aim of the present study was to study the effectiveness of group cognitive –behavioral therapy on social competence and happiness of high school students. The method was experimental with pre-test and post-test design. The study sample included all female high school students in the 2014-2015 academic year. 40 female students were selected by multistage random sampling method and assigned in to tow groups randomly. The instruments were the social competence questioner (Flener, 1990) and Oxford Happiness scale (1989) which were presented to the both experimental and control groups. Experimental group provided with 8 sessions (90 minutes) with group cognitive behavior therapy. Findings through the analysis of covariance indicated the differences between two groups in social competence and happiness. On the whole, the findings indicated the role and importance of groups cognitive- behavioral therapy in increasing student’s social competence and happiness.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهدرمانی شناختی- رفتاری بر کفایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان بود. روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان دزفول، در سال تحصیلی 93-94 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر از کل دانشآموزان بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کفایت اجتماعی فنلر (1990) و شادکامی آکسفورد (1989) بودند که به هر دو گروه آزمایش و گواه ارائه گردید. گروه آزمایش، با گروهدرمانی شناختی رفتاری، به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای، آموزش داده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنادار بین دو گروه از نظر عملکرد و شادکامی بود. در کل، یافتهها، نقش و اهمیت گروهدرمانی شناختی– رفتاری را در افزایش کفایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان نشان داد.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2283_5d40b11a339c315b83b64a311077780c.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی2220160201The Relationship Between Personality Characteristics with Teacher-Student Relationship Quality in Students of High Schoolرابطه ویژگیهای شخصیت با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در دانشآموزان دبیرستانی89802284FAراضیهمنصوری نژادناصربهروزیمنیجهشهنی ییلاقJournal Article20150916Teacher-student relationship is one of the basic interpersonal relationships among students in school environment, and it‘s important for students’ development. The aim of present study was to investigate the relationship between personality characteristics with teacher-student relationship quality among student of high school. The study was conducted among 200 second grade male students of high school in Ahvaz city who were selected through multi-stage random sampling method. The instruments used in this study were NEO- Personality Inventory- Revised (NEO-FFI, Costa & McCrae, 1992) and Inventory of Teacher-Student Relationship (IT-SR, Murray & Zvoch, 2011 a,b). Data were analyzed using correctional analysis and multiple regression analysis. The findings of this study indicated that teacher-student relationship quality had positive relationship with agreeableness (P ≤ 0.01), openness to experience (P ≤ 0.05), neuroticism (P ≤ 0.05) and conscientiousness (P≤0.05) were significant. The results of Hierarchical multiple regression analysis indicated that among Predictor variables (conscientiousness, agreeableness, openness to experience, extraversion and neuroticism), agreeableness (β : 0.25, P ≤ 0.002), and openness to experience (β: - 0.16, P ≤ 0.02), neuroticism (β :- 0.13, P ≤ 0. 04) were significant predictors for teacher-student relationship quality. Also the results of Stepwise multiple regression analysis indicated that among predictors variables, agreeableness (β : 0.28, P ≤ 0.0001) and openness to experience (β : -0.18, P ≤ 0.009), has the most powerful prediction power to the criterion variable.روابط معلم- دانشآموز یکی از تعاملات بین فردی اساسی دانشآموز در محیط مدرسه است و برای رشد دانشآموزان مهم است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیت با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در بین دانشآموزان بود. در این مطالعه، نمونه شامل 200 نفر از دانشآموزان پسر دوم دبیرستان شهر اهواز بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه ((NEO -FFI (کاستا و مک کری، 1992) و پرسشنامه ارتباط معلم- دانشآموز (IT -SR) (مورری و زواک، 2011 a,b) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز با توافقجویی (1P ≤ 0/0)، گشودگی به تجربه (5P ≤ 0/0)، روانرنجوری (5P ≤ 0/0) و وجدانی بودن (5P ≤ 0/0) رابطه معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون با روش سلسله مراتبی نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین (وجدانی بودن، توافقجویی، گشودگی به تجربه، برونگرایی و روانرنجوری)، توافقجویی (25/0 = β، 02P ≤ 0/0)، گشودگی به تجربه (16/0- = β، 2P ≤ 0/0) و روانرنجوری (13/0- = β، 4P ≤ 0/0) پیشبینیکننده معناداری برای کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز بودند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش گامبهگام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، توافقجویی (28/0 = β، 001P ≤ 0/0) و گشودگی به تجربه (18/0- = β، 09P ≤ 0/0) بیشترین قدرت پیشبینی متغیر ملاک را داشتند.https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2284_c16ed895c5e5d327505f116a8ddc74c4.pdf