فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی اساسی

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد/ دانشگاه تبریز

2 مربی/ دانشگاه آزاد واحد ارومیه

3 دانشیار/ دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی در قالب الگوی علی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانش آموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه های فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل داده از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی نقش واسطه ای در ارتباط فرهنگ مدرسه با عملکرد تحصیلی دارد. همچنین برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی اثر مثبت و معنی داری بر عملکرد تحصیلی دارد. از بین ابعاد فرهنگ مدرسه (روابط دانش آموزان، روابط دانش آموزان-معلمان، انتظارات هنجاری و فرصت های آموزشی)، اثرات ابعاد روابط دانش آموزان و روابط دانش آموزان و معلمان بر برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی، مثبت و معنی دار می باشند. اما ابعاد انتظارات هنجاری و فرصت های آموزشی اثر معنی داری بر این متغیر ندارند. به طور کلی مدل آزمون از برازش مناسبی برخوردار است و 37 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

School culture and academic performance: the meditational role of basic psychological needs

نویسندگان [English]

  • Navideh Jahadi 1
  • Javad Amani 2
  • Touraj Hashemi 3
  • Shahram Vahedi 3
3 Associate professor of Tabriz University
چکیده [English]

The aim of current research was to investigate the relationship between school culture and academic performance taking into account the meditational role of psychological needs satisfaction in the form of casual model. 420 fifth grade high school male students in urmia city were selected using stratified sampling method and answered to school culture and basic psychological needs questionnaires. Structural equation modeling was used for data analysis. The findings revealed that basic psychological needs satisfaction has mediational role in relationship between school culture and academic performance. Also, basic psychological needs satisfaction have positive and significant effect on academic performance. Among dimensions of school culture (students' relations, students-teachers relations, normative expectations and educational opportunities), the effects of students and students-teachers relations on basic psychological needs satisfaction are positive and significant. But the normative expectations and educational opportunities dimensions haven't significant effects on this variable. In general, tested model has sufficient fit and predicts 37% of variance in academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School culture
  • Academic Performance
  • basic psychological needs
  • Self-determination theory